Ny Renault Trafic får teknik, der gør din personbil misundelig

Oplev den nye Renault Trafic E-Tech Electric. Med 800V-teknologi, opladning på 20 minutter, op til 450 km rækkevidde og to batterivalg. Kommer til DK i 2026.

19. november 2025
3 minutter læsetid
Foto: Renault. Trafic E-Tech Electric lader med 800V.
Foto: Renault. Trafic E-Tech Electric lader med 800V.

Normalt er fødekæden i bilverdenen klar: Personbilerne får den fede, nye teknologi først, og så arver varebilerne resterne nogle år senere. Men med den helt nye Renault Trafic E-Tech vender franskmændene bøtten på hovedet.

Hvis du går og tror, at en elektrisk varevogn bare er et kedeligt værktøj, så tro om igen. Renault har netop hevet tæppet af den nye generation af Trafic E-Tech på den store Solutrans-udstilling i Lyon, og specifikationslisten er nok til at få enhver bilnørd til at spærre øjnene op.

Hvorfor? Fordi den kommer med 800 Volt-teknologi.

For os, der går op i biler, ved vi, at 800 Volt normalt er noget, vi forbinder med dyre high-end elbiler som Porsche Taycan, Audi e-tron GT eller Hyundais Ioniq-modeller. Nu ruller det ind på byggepladsen.

Renault_Trafic_E-tech_electric_1719366.jpg

Lynladning i kaffepausen

Hvad betyder 800 Volt i praksis for dig, når du har travlt? Det betyder, at ladetiderne bliver banket i bund.

Den nye Trafic kan lade fra 15 til 80 procent på bare 20 minutter. Det er knap nok tid til at spise din frokost eller drikke en kop kaffe, før du har "tanket" nok strøm til resten af arbejdsdagen. Slut med at hænge i en lade-kø og spilde dyrebar arbejdstid.

Vælg selv: Langtur eller LFP?

Renault ved godt, at ikke alle har samme behov. Derfor lancerer de bilen med to forskellige batteripakker, og her bliver det lidt nørdet på den fede måde:

  1. NMC-batteriet (Til langturs-chaufføren): Her får du den klassiske kemi, der maksimerer rækkevidden. Det giver dig op til 450 km på en opladning. Rigeligt til de fleste, der kører på tværs af landet.
  2. LFP-batteriet (Til den prisbevidste): Har du ikke brug for at køre til Skagen hver dag? Så kan du vælge LFP-versionen. Det giver 350 km rækkevidde, men til gengæld slipper du for dyre og sjældne metaller i batteriet (kobolt og nikkel), hvilket formentlig gør bilen billigere i indkøb og mere robust over tid.

Renault_Trafic_E-tech_electric_1719285.jpg

Baghjulstræk og Powerbank-funktion

Under bunden finder vi en såkaldt "skateboard-platform". Det betyder, at batterierne ligger fladt i bunden, og elmotoren er flyttet om i bagenden.

Ja, du læste rigtigt: Baghjulstræk.

Det giver dig to store fordele: For det første en venderadius, der gør den let at danse rundt med i trange bygader (fordi forhjulene kan dreje mere), og for det andet bedre greb, når du har læsset varerummet tungt. Og med 204 hestekræfter og et moment på 345 Nm, kommer du ikke til at mangle overskud ved lyskrydset.

Og så er der prikken over i'et: V2L (Vehicle-to-Load). Du kan bruge bilen som en gigantisk powerbank. Står du på en byggeplads uden strøm? Sæt rundsaven direkte i bilen. Er du på campingtur med familien? Sæt espressomaskinen til. Det er en feature, der gør bilen til mere end bare transport.

Men... du skal væbne dig med tålmodighed

Lyder det som din næste firmabil? Så er der desværre én dårlig nyhed. Selvom bilen er vist frem nu, og den bliver bygget på den legendariske Sandouville-fabrik i Frankrig, så skal vi vente lidt på den.

Renault Trafic E-Tech Electric lander først i Danmark i slutningen af 2026. Men med de specs, den disker op med her, kan den meget vel være ventetiden værd.

Del artikel

Oscar Siig

Chefredaktør. Elbilindehaver og ekspert i bilanmeldelser