Kia EV4 testet: Så holdbart er batteriet
Er du bekymret for elbilens batteri? Kias nye EV4 har overlevet en ekstrem 10.000 km torturtest på Nürburgring med 95% af batteriet i behold. Læs om teknikken og V2L her.

Er du bekymret for, om batteriet i en elbil holder på den lange bane? Kias ingeniører har udsat den nye EV4 for et ekstremt testprogram for at mane frygten til jorden.
En af de største barrierer for nye elbilkøbere er ofte usikkerheden omkring batteriets levetid. Hvad sker der med rækkevidden efter flere års brug og masser af hurtigladning?
Med den nye EV4 har Kia valgt at teste dette til det yderste. Før lanceringen har bilen gennemgået et brutalt testprogram, der blandt andet inkluderede 10.000 kilometers kørsel på den krævende tyske racerbane Nürburgring. Testen involverede gentagne lynladninger efterfulgt af hård kørsel på banen for at stresse systemet maksimalt.
Resultatet bør give ro i maven hos de fleste skeptikere. Efter det opslidende forløb målte ingeniørerne batteriets sundhedstilstand til 95 procent. Det vidner om et robust fjerde-generations batterisystem med effektiv køling, der er bygget til at holde i mange år.

Fintunet på europæiske veje
Det er ikke kun batteriet, der er testet i Tyskland. Kias europæiske tekniske center i Rüsselsheim har brugt lang tid på at fintune undervognen og styretøjet, så det passer til europæiske veje og kørestil. Målet har været at skabe en bil, der er stabil ved høje hastigheder på motorvejen, men samtidig sjov og præcis på de snoede landeveje.
EV4 kommer også med den smarte V2L teknologi. Det betyder, at bilen har et 230V stik, så du kan bruge bilens store batteri som en kæmpe powerbank. Du kan for eksempel tilslutte en elektrisk grill på stranden, lade din elcykel op på ferien, eller drive elværktøj steder, hvor der ikke er en stikkontakt i nærheden.


