Hvilke elbiler taber færrest kilometer i den danske vinterkulde?

Den store vintertest afslører elbilerne, der takler kulden bedst.

11. november 2025
3 minutter læsetid
Elbil i sne
Elbiler klarer sig ofte dårligere i vinterkulden, hvilket mange danskere glemmer, når de skal vælge ny bil.

Har du også prøvet, at rækkevidden på din elbil styrtdykker, så snart temperaturen falder under frysepunktet? Forskellen mellem producenternes officielle rækkevidde (WLTP) og den reelle rækkevidde om vinteren, er et af de største spørgsmål for danske bilkøbere.

Hvert år venter tusindvis af potentielle elbilkøbere på resultaterne af den norske NAF El Prix vintertest. Testen, der udføres af NAF og Motor.no, er anerkendt som verdens største uafhængige rækkeviddetest og giver det mest realistiske billede af, hvor mange kilometer elbiler reelt kan køre under barsk vinterkørsel og i kuldegrader.

Vinteren 2025 bød på flere overraskelser, men ét resultat giver det klareste svar på dit spørgsmål: Hvilke elbiler leverer den mest pålidelige rækkevidde på en kold, dansk vej? Vi har dykket ned i tallene, der igen afslører, hvor meget din bil taber i vinterkulden.

Polestar 3: Vintertestens uventede vinder af præcision

I denne test er det mest afgørende tal ikke, hvor langt bilen kører, men hvor tæt den kommer på det lovede WLTP-tal. Denne procentvise afvigelse afslører, hvor meget du kan stole på bilens estimerede rækkevidde.

Her var Polestar 3 testens helt store vinder.

BilmodelOpnået rækkevidde i kuldeWLTP (fabrikstal)Rækkeviddeafvigelse
Polestar 3Ca. 531 km560 km-5,2%
Tesla Model 3Ca. 530 km702 km-24,4%

Kilde: NAF El Prix Vintertest 2025

Polestar 3 opnåede en afvigelse på kun ca. 5,2%. Et lavt afvigelsestal giver den højeste grad af tillid til bilens estimerede rækkevidde, selv når man kører under vanskelige vinterforhold. Polestar cementerer dermed sin position som en elbil med ekstremt stabil rækkevidde i koldt klima.

Tesla Model 3 skuffede: Næsten 25% i afvigelse

Forhåndsfavoritten, Tesla Model 3, mødte op med markedets længste rækkevidde på hele 702 km. Selvom den nye Model 3 kørte næsten lige så langt som Polestar 3 (ca. 530 km), var skuffelsen markant, da dens rækkeviddeafvigelse endte på svimlende -24,4%.

Dette tal indikerer, at selvom bilen teknisk set er en af de mest effektive på markedet, så er tilliden til dens estimerede rækkevidde på en kold vinterdag meget lavere. Bilkøbere, der vælger en Tesla baseret udelukkende på det høje WLTP-tal, risikerer at opleve en stor forskel i hverdagens vinterkørsel.

Her er de mest præcise elbiler i vinterkulden

Når du skal købe elbil, er rækkeviddetabet i kulde afgørende for, hvor ofte du skal lade. Her er top 5-listen over de testede elbiler, der kom tættest på det, fabrikken lover:

Bilmodel (Vintertest 2025)WLTP (km)Opnået (km)Afvigelse (%)
Polestar 3560 km531 km-5,2 %
BYD Tang530 km482 km-9,1 %
Mini Countryman399 km355 km-11,0 %
BYD Sealion 7502 km436 km-13,1 %
Kia EV3 (Long Range)590 km499 km-15,4 %

Kilde: NAF El Prix Vintertest 2025

Konklusion: Vælg stabilitet til vinterkørsel

NAF vintertest 2025 beviser endnu engang, at elbilernes WLTP-tal kun er vejledende. Når du skal vælge din næste elbil, er det den lave rækkeviddeafvigelse, der giver dig størst ro i maven, når du er på farten i frostvejr og skal planlægge opladning i kulde. Polestar 3 er årets klare vinder, når det handler om at levere en forudsigelig rækkevidde elbil på de kolde nordiske veje.

Del artikel

Oscar Siig

Chefredaktør. Elbilindehaver og ekspert i bilanmeldelser