Volkswagen
e-Up!
Overvejer du en brugt elbil? Vi tester Volkswagen e-Up! Er den lille by-raket stadig pengene værd i 2025? Se rækkevidde, plads og vores dom her.

- ✓Agil og kvik i byen
- ✓Overraskende rummeligt bagagerum
- ✓Hurtig DC-opladning (40 kW)
- ✓Charmerende køreoplevelse
- ✓Lave driftsomkostninger
- ✗Infotainment er kun en telefonholder
- ✗Meget let affjedring
- ✗Kun plads til 4 personer (midtersædet bag er ubrugeligt)
- ✗Stort rat til en lille bil
Volkswagen e-Up! er en af de vigtigste pionerer på elbilmarkedet og er stadig populær på brugtmarkedet. Vores anmelder har testet, om den lille by-raket stadig holder standarden i en hverdag uden de lange stræk.
Efter tre måneder bag rattet i Volkswagen e-Up! står én ting klart: Det er en ærlig bil. Den er ganske fin og kvik, men den er bestemt ikke en bil, hvor man bliver blæst bagover. Den gør det, den skal, og den gør det ganske godt.
Volkswagen e-Up! er udefra nærmest en tro kopi af den traditionelle Volkswagen Up! – en af Volkswagens mest solgte modeller nogensinde. Forskellen ligger naturligvis under karosseriet, hvor den fossile motor er erstattet af batterier og en elmotor, der yder 83 hestekræfter.

Køreoplevelse: En kvik radiobil i byen
Takket være en vægt på blot 1.135 kg har e-Up! ikke brug for mange kræfter for at trække sig fremad. Det resulterer i en køreoplevelse, der er overraskende kvik i bytrafikken. Som vores anmelder tænkte: det føles tit som at køre i en lille radiobil, fordi den er så let og agil.
Vi har udelukkende brugt e-Up! som en ren bybil, hvor den sjældent har kørt strækninger på mere end 15 km ad gangen. Her har den til gengæld leveret varen. Den ligger godt på vejen, men affjedringen er meget let.
En ting, der giver e-Up! sin unikke følelse, er rattet. Det er klassisk Volkswagen, hvilket betyder, at det er relativt stort, og man skal dreje meget for at udføre de små manøvrer. Igen bidrager det til følelsen af at køre i en forvokset radiobil, hvilket i byens tætte trafik faktisk er charmerende.
Interiør: Komfort frem for features
Indenfor er e-Up! stort set identisk med benzin-versionen. Det er en budgetbil, og det fornægter sig ikke. Komforten er dog i orden:
- Standardradio med Bluetooth, så du kan streame musik.
- Godt klimaanlæg.
- Varme i forsæderne og i både for- og bagrude.

Hvor bilen halter, er på infotainmentsystemet. Her har Volkswagen valgt en yderst budgetvenlig løsning i form af en holder, hvor du skal sætte din egen telefon i – hvilket i 2025 føles lidt sølle.
Plads og ladning: De praktiske argumenter
Selvom det er en minibil, er pladsudnyttelsen overraskende god.
Bagagerummet er dejlig stort og har faktisk to etager takket være en skilleplade, der kan justeres. Også på bagsædet er pladsen rummelig, med plads til to voksne. Vær dog opmærksom på, at selvom der er tre sæder, kan personen i midten ikke få en sele på, og bilen er altså kun godkendt til fire personer.

På ladefronten er e-Up! en blandet pose. Den kan hurtigt lade med 40 kW DC opladning, hvilket er en fin detalje for en bil i denne størrelse. Her kan den gå fra 0% til 80% på cirka 60 minutter. Ifølge vores beregninger vil det koste omkring 180 kr. at lade bilen op ved de fleste hurtigladestandere.
Konklusion: Skal du købe en brugt e-Up i 2025?
Volkswagen e-Up! er en solid bil. På brugtmarkedet kan man finde de nyere versioner (med det store batteri) til en pris mellem 60.000 og 160.000 kr.
Med den pris og bilens egenskaber taget i betragtning, giver det god mening. Det er ikke en bil, der er propfyldt med features, tværtimod. Den er stille og rolig, og er en dejlig oplevelse.

Den kan sniges ind de fleste steder, og vi er helt sikre på, at den her ville fungere perfekt for dig, som bor i byen og primært bruger bilen til kortere pendlerture.
Vores Bedømmelse: 6/10
God solid elbil uden drama, men med et par mangler i kabinen.
Del artikel
Range
260 KM
Horsepower
83
Price
90000
Topspeed
130
Acceleration
12 sek
Fueltype
El
Chargingeffect
40 KW
Chargingtime
5,5
Batterycapacity
32